Thursday 10 November 2011

BIDALAN

Bidalan ialah susunan kata-kata yang telah digunakan umum dalam masyarakat Melayu. Di dalam bidalan terkandung perbandingan, teladan, dan pengajaran. Bidalan ialah peribahasa yang berfungsi sebagai nasihat seperti perumpaan, bidalan juga mempunyai maksud dua lapis. Bagaimanapun bdalan tidak didahului oleh kata sendi nama seperti, bagai, laksana dan umpama. Perbezaan antara bidalan dengan pepatah ialah bidalan lebih kerap digunakan, mempunyai nilai, ilmu dan pengajaran, sedangkan pepatah lebih ringkas sifatnya dan tidak mempunyai pengajaran.


Contoh bidalan seperti jangan bawa resmi jagung, makin berisi makin tegak yang bermaksud semakin kaya semakin sombong. Bidalan ini menjadikan sifat pokok jagung apabila telah berbuah, pokok jagung akan terus berdiri tegak. Selain itu, isi jagung dapat dikaitkan dengan harta kemewahan. Oleh itu, Perbandingan antara jagung dan manusia digambarkan seperti orang yang kaya semakin meninggi diri.




Keadaan ini akan memberi pengajaran kepada manusia supaya tidak menjadi seperti jagung sebaliknya hendaklah menjadi seperti resmi padi semakin berisi, semakin tunduk. Perbandingan ini adalah maksud sebaliknya dengan bidalan yang pertama tadi.

Contoh Bidalan

Adat periuk berkerak, adat lesung berdedak - Jika ingin hidup mewah, mestilah berusaha
Alur bertempuh, jalan berturut - Melakukan sesuatu hendaklah menurut kebiasaan yang lazim 

No comments:

Post a Comment