Thursday 1 December 2011

AMBIL BERAT

Sejak kematian bapa, ibu terpaksa bekerja keras dan ambil berat untuk menyara kami sekeluarga. Selepas solat subuh, ibu akan ke rumah Encik Karim, Pegawai Daerah di Pekan Kuala untuk mencuci kain. Sebelum ni, ayahlah yang ambil berat tentang makan minum kami sekeluarga. Sebagai anak sulong, aku bertekad untuk belajar bersunggu-sungguh dan membalas jasa ibu ku. Aku juga terpaksa ambil berat terhadap pelajaran adik-adik ku. Aku tidak mahu, kerana miskin, pelajaran dilupakan.

Kalau boleh aku nak ikut jejak Abraham Lincoln yang hidupnya miskin tapi berjaya menjadi seorang presiden. Aku juga bersyukur kerana masyarakat selalu ambil berat dengan masalah keluarga ku. Aku selalu berdoa supaya kami sekeluarga dapat hidup dengan tabah dan berjaya dalam kehidupan. Selepas beberapa tahun, aku telah berjaya menamatkan pelajaranku di sebuah universiti tempatan. Aku kini bergelar seorang guru yang sentiasa mengambil berat tentang anak bangsa. Adik-adikku juga sedang mengikuti persekolahan mereka. Aku juga kini sangat ambil berat dengan ibu ku yang sebelum ni bekerja keras untuk kejayaan anak-anaknya. 

No comments:

Post a Comment